Da li je empatija vrlina ili mana ?

„Da li je empatija vrlina ili mana?“  To je pitanje koje me muci danima. Upoznao sam ljude iz raznih staleza, socioloskih grupacija, pricao sa njima, druzio se. Druzio sam se sa milionerima i sam prosjacima. Nikada nisam delio ljude po dubini njihovog dzepa, boji koze, religijskoj ili politickoj opredeljenosti ali u jednom trenutku sam se osetio usamljeno. Osetio sam da sam sam.

Skoro mi se desila jedna sasvim banalna stvar koja me je naterala i da napisem ovu temu.

Kada odem do grada da pozavrsavam obaveze koje imam, obicno naidje jedan mali cigancic i zamoli me , jako pristojno, da mu dam neki dinar „ako imam“. Znate, vi verovatno nikada niste bili gladni ili bili bez prebijene pare ali ja jesam, tokom svih tih mojih „putesestvija“ ,o kojima sam pisao u ranijim textovima, to se cesto desavalo, i znam koliko je tesko, a pogotovo kada jedan mali klinac pati. Deca, ma kakve roditelje da imaju, ne smeju ostati gladna.

Uglavnom, ja imam taj ritual, kada ga vidim, dam mu nesto novca, makar za hleba. On uzme, zahvali se, i ode pravo u obliznju pekaru, gde se zadrzi minut ili dva, a onda izadje sa sendvicem i osmehom. Ja vam ne mogu opisati taj osecaj, meni je srce puno. Znam da nisam uradio nesto sto bi moglo da mu promeni zivot ali znam da sam mu omogucio makar da ne oseca glad u narednih par sati.

Prekljuce sam bio u gradu i stao ispred kioska da uplatim dopunu. Video sam tog klinca i dao mu ono sto sam nasao u dzepovima, msm da je bilo oko 40-50 din. On se zahvalio i krenuo ka pekari.. U tom trenutku je pored mene prosla devojka koja je izgledala kao ostvarenje sna. Visoka, vitka, sa svim onim oblinama koju zenu mogu krasiti, u uskim farmericama, jos uzoj kosulji i visokim potpeticama.Mirisala je, hmm..

Mirisala je tako da sam se osetio kao napaljeni konj. Ne znam da li ste ikada videli kako izgleda napaljeni konj i sami tim ne znam da li je poredjenje dobro ali ako jeste  tako sam se osetio jer su hormoni proradili poput munja, gromova i tornada u grudima. .Znate, ja sam ipak sam muskarac, pored svih svojih vrlina i mana, visok, grub, krupan i kada vidim nesto tako nezno i slatko, jednostavno hormoni prorade. Osetio sam da bih poleteo ka njoj samo da je pogledala u mom pravcu, a onda se desi situacija zbog koje ovo i pisem i sva ta magija u trenutku nestaje.

Ona staje izmedju onog klinca i pekare.. On joj prilazi i moli je za neki dinar, jako pristojno, ljubazno, a ona ga je pogledala kao da je videla govno, zlobno, pakosno. Nacrtala je neki osmeh Mona Lize na licu i samo nastavila dalje. Taj njen izraz lica me je ostavio zaledjenog. Zamislite neko je gladan, vi imate nesto novca, i on vas moli da mu date neki dinar, makar za hleb, a vi stanete ispred njega, pogledate ga u oci i pakosno mu se nasmejete u facu..

Stojao sam tu jos 30ak sekundi i samo posmatrao tog klinca. Dok je ona ponosno podigla nos i nastavila dalje, on je samo savijo glavu i usao u pekaru. Primetio sam jos nesto, a to je da za sve vreme koliko ga poznajem nikada nikoga nisam video da mu je neko dao vise od jedne kovanice od 5 dinara jer ljudima jednostavno nije stalo, imaju „preca“ posla.

Kasnije tog istog dana  pricao sam sa svojim drugovima u lokalnom kaficu uz soljicu kafe. Neki od njih vaze za jako bogate ljude, reci cu vam kasnije zasto sam to naglasio. Jedan od mojih drugova mi se pohvalio novim kolima, dok je drugi pricao o novoj kuci koju ce napraviti.Za tu dvojicu to je bilo uobicajno jer su knstantno nesto kupovali i bili u nekim projektima..

Dok su oni pricali ja sam ih samo nemo posmatrao i razmisljao o onom jadnom klincu. Covece, pa njemu je buducnost zapecacena. Ceo njegov zivot ce proci u siromastvu, samo zato sto se siromasan rodio i samo zado jer nije kriminalac. Nikoga jednostavno nije briga, nikome nije stalo.Zamislite da ste sami u masi. Creva krce, glad vas sve vise pritiska. Mucan je to osecaj. Osecaj koji ne prestaje. Samo zelite da nesto stavite u usta, makar koru hleba .. Gledate oko sebe sve te podgojene ljude u skupoj odeci, novim telefonima, kako prolaze pored vas kao da ne postojite. Slusate kako pricaju o hiljadama evra dok vi nemate za jebeno parce hleba. Zamislite da ste on..

Na trenutke me je u razmisljanju prekidao jedan drug koji zaista nije bogat ali zeli jako, vise od svega, da ima vise od ostalih. Nije bitno sta da ima, bilo sta. Mislim da mu je to jedini zivotni cilj, samo da ima vise od drugih. Jednom mi je zaista gorelo pod nogama i on je to znao, hvalio mi se svakog dana koliko novca ima. Iznova i iznova mi je ponosno pricao za svaki moguci dinar koji ima i koji ce da ima. To me je iznerviralo ali posle posle sam skontao da je njemu stvarno tesko tako da ga nisam ni konstantovao.

Cela ta situacija me  je dovela do toga da sam poceo  razmisljati o tome koliko su mi ti ljudi zapravo prijatelji? Koliko oni znaju o meni?

Imao sam velikih finansijskih problema. Nudjen mi je dobar posao i dobra plata ali mi je falilo nekih 150e jer mi se posao nudio u drugom gradu. Plata sjajna, uslovi sjajni, samo da skupim 150e i selim se.. Pokusao sam prvo da nadjem posao kako bih zaradio taj novac. Bilo kakav posao. Prolazili su dani, nedelje, meseci..Nisam gubio nadu. Jbt, kada idete da trazite posao u mom gradu  isto je kao i da dobrovoljno krenete u potragu za Godoom . Ja bar nisam stidljiv  pa mi je bilo koliko toliko lakse nego drugima. Nije me bilo sramota da idem od vrata do vrata. Od kafica do kafica, od firme do firme..Sve sto je radilo u mom gradu sve sam obisao i nista.

Lagao bih ako bih rekao da nisam bio depresivan, sjeban. Nisam od ljudi koji mogu da traze pozajmice ali..Svi moji drugovi su znali o cemu se radi i sem par „saveta“ niko nije ponudio pozajmicu i ako su neki od njih bili jako bogati i ako su neki od njih znali da zovu kada zagusti.

Gledao sam ih kao strance jer to vise nije bilo prijateljstvo. Oni su posmatrali kako se koprcam kao riba na suvo, trudim , pokusavam, padam ,ustajem i opet padam i..Okrenuli su glavu na drugu stranu da im ne bih vrv kvario vidik. Osecao sam se usamljeno kao da sam u krdu kome ne pripadam. Lica mojih drugova su zamenjena licima stranaca koji ce mi dotrcati kada imam i istom brzinom se razbezati kada ne budem imao.

Juce mi je dosao najbolji prijatelj na kafu, imao je totalno sjeban dan. Ja nisam znao kako da ga utesim, sta pametno da kazem, bio je zaista totalno sjeban.

„Pazi, nije sve tako crno. Bar smo zivi i to je nesto“ rekao sam , „Pa meni je falilo 150e da bih se zaposlio i dobio platu od ne smem ti ni reci koliko ali nisam imao i jbg. Ne mozemo se ubiti sada. Sta je tu je, videcemo kako cemo dalje“.

Pogledao me je ozbiljno-„150e ti je falilo?“

-Da

-Pa ti si bre kreten..

-Sto?

-Pa zasto mi nisi rekao? Jesi li ti normalan? Pa nasao bih ti jebenih 150e.

-Pa znam da nemas jbg. Imas decu znam kako je, nisam idiot da trazim od tebe..

-Ti nisi idiot, ti si kreten. Dobijas sutra 150 e..Ja samo ne mogu da verujem koji si ti kreten

-Pa odakle ti 150e jbt?

-Pozajmicu na moje ime pa ti vrati posle. Za koliko mozes da vratis?

-Pa za dva meseca bi trebalo da dobijem prvu platu..

-Za dva meseca znaci…

Ja sam danas dobio tih 150e i sledece nedelje se selim ali..

Nikako ne mogu da budem srecan. Odlazim tuzan i razocaran. Celog zivota sam pricao sa drugarima o tome kako nam se gade ti ljudi bez imalo saosecajnosti koji gaze po mrtvima da bi dosli do cilja. Celog zivota smo pricali kako smo razocarani time sto oni bezosecajni  dolaze do vrha i zato najbolji od nas stradaju jer njihova empatija im ne dozvoljava da isplivaju na povrsinu zato sto zele da povuku i ostale sa sobom, a to jednostavno nije moguce. Zamislite kakav je poraz kada vidite da se ljudi sa kojima ste odrasli dive cepidlakama, kukavicama, egocentricima,konzervativcima, neobrazovanim ljudima koji imaju sve sem te empatije.

Ja verovatno nikada necu postati milioner jer stalno imam osecaj da je drugima teze nego meni i nije mi problem da podelim i poslednju koru hleba sa nekim koga nikada pre u zivotu nisam video, sa nekim ko je gladan. Meni ni nikakve pare na svetu ne moze da zamene osmeh onog klinca koji izlazi sa osmehom iz pekare niti osmehe svih onih ljudi kojima sam pomogao.. Mozda je empatija kletva na koju vuku za sobom  siromasni i „prostodusni“ ali zar upravo to nije ono sto nas odvaja od zivotinja? Sve mi se vise cini da ljudi gledaju na empatiju kao na nepotrebni luksuz, manu koja ih sputava u napredovanju jer misle da pomazuci drugima odmazu sebi..Hteli mi to da priznamo ili ne, to je tuzna istina..

 

 

 

 

 

5 thoughts on “Da li je empatija vrlina ili mana ?

  1. Empatija je vrlina retkih ljudi koji je osećaju ❤ Ti si čovek! Tvoji prijatelji su govna. Meni sad dolazi drugarica da mi donese 2000 dinara da doguram do 16, do plate… To je prijatelj ❤ Ti si čovek i milioner si u duši. Oni su nule. Samo zapamti, sutra kad budeš imao dete, nauči ga da bude čovek kao ti…Molim te ❤ Veliki pozdrav ❤

  2. Kao ringispil, kad sidjes..prometna nesreca..gadan prekid..pocnes vidjati na poslu stvari..ne radis..izoliraju te..ugovor se me produzi..obrazovan stanes u red u pucku..I..tada..se svi pocnu ponasati drugacije..najbizarnija stvar…nedjelja..setam,okupana ali jaaako gladna, prema puckoj..zvoni mobitel…friend..bar je bio nekad..prica neku temu I upsss..udvaranje..htio bi me poljubiti,sexy sam mu..,spustim slusalicu I sjetim se filma „od sumraka do zore…(ovo nisu ljudi)

      1. Aha ha ha..:)..razumijem tebe, musko si (hvala Bogu) ali..stvar Je Tajminga :)..kao recimo Ti drzis u ruci papir, saopcavaju ti nesto ozbiljno, frendica sa kojom si odrastao zove na mob, nakin brzog „kako si“ ti pocnes govoriti o tome a ona predlaze sevu..pa jexxx mu mxxxx, kao da bas taj tren je nasla, polako…:)..gdje gori .nukad nismo niti cemo on i ja se jxxxxx, bila sam mu s bratom, on to zna..

      2. Aha ha ha..:)..razumijem tebe, musko si (hvala Bogu) ali..stvar Je Tajminga :)..kao recimo Ti drzis u ruci papir, saopcavaju ti nesto ozbiljno, frendica sa kojom si odrastao zove na mob, nakin brzog „kako si“ ti pocnes govoriti o tome a ona predlaze sevu..pa jexxx mu mxxxx, kao da bas taj tren je nasla, polako…:)..gdje gori .nukad nismo niti cemo on i ja se jxxxxx, bila sam mu s bratom, on to zna..da ne mogu takve mix milch gluposti 🙂 nasmija me brate mili..dan stresan. Tnx

Ostavite odgovor

